Vildsvin

Våra erfarenheter vid jakt av olika viltslag

Vildsvin

Inläggav domus tor 30 apr 2009, 12:50

Intresse?
Ställer,driver,står?
Ev. drevtid?
Foton..
mm
Gråsidingens Raps alias Rappe
http://foto.munster.se/
domus
Webbplatsadministratör

Re: Vildsvin

Inläggav magnus mån 27 jul 2009, 15:30

Har inte haft så mycket vildsvinskontakter m hunden från början. Hur dock ökat allt mer och det tycks som att hundens intresse ökat efterhand. Var på besök på Jimmys marker 2007 o då blev hon efter kort ståndskall jagad av en stor galt i nov vilket nog avskräckte. I januari var hon dock med om en skadskjutning i Lännatrakten där galten benskjutits o då man släppte bl a två Gråsidingar, Cesar o Molke, på eftersöket. Jippie fick hänga på o det första vildsvinet föll inför hennes ögon. Hon var också m om att tillsammans m några hundar ta en liten kulting sedan sedan suggan skjutits av grannarna o kultingarna gick in vår sista såt. Troligen tände dessa händelser henne men även innan reste hon flera vildsvin dock med kort eftergång o utan drevskall. Under hösten 2008 sköts ju en skadskjuten gris efter spårning o ståndskall från henne vilket relaterats på annat håll på denna site. I övrigt var hon under dagen på de extremt vildsvinsrika markerna hos Jimmy försiktigare än vanligt har jag intryck av. Men då var det så mycket gris att även en proffelssionell hundförares grissprängare inte ruiktigt nådde fram. Senare i januari 2009 sköts det flera grisar som hon reste. Som vanligt m klm så var hon ju inte med fram till skottplatsen i första omgången eftersom hon inte går efter så långt. På en av grisarna, en sugga, som blev bukskjuten var hon i en andra omgång m fram till skottplatsen (utan mig) o hon började skälla varpå den ej döda suggan gick upp men skytten var beredd o sköt den.
Hälsn

Magnus A
tel 0766 480409
magnus

Inläggav Christian tis 26 jan 2010, 15:24

Jag hade hoppas på att kunna få en bättre film i år, men vi har inte lyckts få några vildsvinskontakter alls denna höst och vinter.
Jag kan visa denna korta och med fruktansvärda kvalitet film (husses mobilkamera från 1862) där Säv (aka Schaq) 10 månader gammal har gångstånd på en gedigen galt.
Kan meddela att husse hade hagelbössa och det hela började med ett stånd in mot ett buskage som senare gick loss i detta drev/gångstånd

http://www.youtube.com/watch?v=yrOh8VUw9tg
Christian

Inläggav domus tor 28 jan 2010, 08:08

Riktigt bra jobbat! Har du skjutit några grisar för honom?
Gråsidingens Raps alias Rappe
http://foto.munster.se/
domus
Webbplatsadministratör

Inläggav Christian tor 28 jan 2010, 20:12

NEj tyvärr, har inte lyckats få ngn griskontakt i år alls med honom. Vi har mkt få grisar på marken. Jag sköt en i somras vid vakjakt som han fick spåra upp.
Han hade en enorm respekt för den, vågade knappt gå fram till den. Kan man inte tro när man ser hur taggad han är på dem när han jagar dem.

Men jag tror och hoppas att med lite mer erfarenhet att han kan bli riktigt duktig grishund. Han har verkligen viljan.
Jag ska leta upp ett bra hägn i någorlunda närhet där jag kan testa honom med en som "kan" . Grisarna är verkligen på intåg på våra marker. Änsålänge har vi haft E22 som "gräns" Norr om oss finns det massor med gris. Men det är oundvikligt att de inte kommer till oss snart på bred front. SÅ min förhoppning är att han bli "lagom" mogen tills dess.
Christian

Inläggav unnestad fre 29 jan 2010, 12:53

Filmade lite när jag för något år sedan testade kip i ett litet vildsvinshägn.
Långt ifrån verklig jakt men ändå en indikation hunr hunden funkar på gris.

http://www.youtube.com/user/johanunnestad#p/u/3/sHQeSzORGv8
http://www.youtube.com/user/johanunnestad#p/u/2/kKLlglnZKvA

//Johan
unnestad

Inläggav Macca mån 01 feb 2010, 11:56

Även jag har testat min Selma i hägn:

http://www.youtube.com/watch?v=1v7Mp-sidxM

Tyvärr försvann grisarna från marken efter att en ledarsugga skjutits under första jakten. Dröjde sen till mitten av december innan de tog daglega på marken igen. Selma hittade då gris vid ett tilfälle och drev en årsgris förbi husse som tyvärr inte hann med att skjuta. Dock var drevet ganska kort (ca 1min). Hur länge håller era hundar i på gris?
Macca

Inläggav Husse77 lör 10 apr 2010, 17:10

Lena, bli inte arg på mej nu :oops: .
Var ute och försökte intressera kråkor med min nypimpade bulvan när 5st brungrisar kom joggandes över gärdet. Jag stod gömd mellan 2 enar så de såg mej inte utan fortsatte in i skogen i en tätning med källa. Tänkte att 6månaders Loke (G Wen) skulle få nosa på färska grisspår, att det kunde vara en bra erfarenhet. Hämtade Loke som suttit i bilen och med honom lös gick vi runt lite på grisspåren inne i skogen. Han nosade glatt och där inne fanns även spår och spillning efter rådjur och dovhjort. Efter en stunds nosande tyckte jag att vi skulle dra oss ut till bilen vid gärdet igen.
När vi kommer ut så vi har sikt över gärdet ser jag 2 av brungrisarna ute igen.
Gav Loke kommando att jaga iväg dom, 2 brungrisar kan ju inte vara så farliga och den ene var ändå redan på väg ifrån oss. Den andre gjorde sej ingen brådska när Loke tyst närmade sej. När Loke var ca50-60m bakom grisen stannade den och vände sej om :shock:. Loke tvärnitade och kastade en blick mot husse 200m längre bort. Grisen började röra sej mot Loke som backade undan och höll 10-20m avstånd från grisen, dock fortfarande tyst. Beväpnad med hagelbössan för kråkjakt lade jag benen på ryggen mot grisen och Loke, grisen såg mej komma ångandes och flydde igen med loke efter sej och vek åter in i skog. Loke var inne ett 10 tal sekunder innan han kom ut igen. Glad och uppspelt som alltid :D . Där bröt vi och gick tillbaka till bilen men Loke skulle kolla alla spår noga även på hemväg 8-).

Ett frö är sått, nu får det mogna ifred så får vi se om ett år hur det gått.
Husse77

Inläggav sparlösa tis 13 apr 2010, 09:06

Var igår kväll i hägn för att se hur Nova fungerar på gris.

Första släppet blev en full rusning fram till suggan, stanna och titta i 5sek innan ett varv runt och återgång till husse, inte ett knyst från henne. Manade på henne igen och ungefär samma visa, men grisen jagade undan henne denna gång 10 talet m. Tyst. Fortsatte i samma stuk några vändor, samtidigt som jag följde med henne närmare och stöttade, men verkade inte rädd för suggan alls, stannade några meter från den och tuggade på grenar av sly.

Blev något frustrerad!
Kopplade och lät en annan hund jobba på suggan ett tag.
Sedan släppte jag in henne samtidigt, då tändes gnistan och hon jobbade bra med tätt skall och god respekt.
Provade sedan i omgångar att släppa en hund i taget och det fungerade väl även då.

Markägaren tyckte det var väldigt smidigt med en hund som var så lätt att kalla in, även under arbete :)

Känns som en helt ok insatts för att vara första mötet, med en gris som inte var i fullt språng.

Ska väl tilläggas att denna sugga skälls ut av hundar någon gång i veckan, minst, och var väldigt foglig och rusade inte mot hunden förän de var väldigt nära.
Gråsidingens Ros- Nova
Glimmalunds Izo

Som någon sa -"Utan jakt kan man inte leva!"
sparlösa

Inläggav sparlösa sön 18 apr 2010, 11:19

Gråsidingens Ros- Nova
Glimmalunds Izo

Som någon sa -"Utan jakt kan man inte leva!"
sparlösa

Återgå till Allroundhunden