Tråkigheter och uppmaning

Lite av varje

Tråkigheter och uppmaning

Inläggav Christian mån 26 jul 2010, 11:21

Hej alla

Igår ikväll hände det som inte fick hända. Gammeltiken på 13.5år (50% münstermonster och 50% jaktlabbe) gick bort till grannen och kom tillbaka som vanligt efter 25min. Suck trodde vi, grannes soppåse igen...

Efter 20min hemma fick hon kraftiga diarréer och började tugga fradga. Vi åke in till veterinären och hon fick kräkmedel. Då syr hon upp en blå röra bestående av någon form av gödningsmedel trodde iaf vi. Vi ringde självklart direkt grannen och frågade. Det visade sig vara MÖRDARSNIGEL-GIFT.
Motgiftet var Atropin och gammeltiken fick maxdos. Men tyvärr klarade hon inte det, hon fick krampanfall och gick bort inom 1h. Trotts förstklassig vård med motgift, vätska samt vätskedrivande medicinering.

Jag har nu läst en hel det om giftet, och dödlig dos för en 25kg hund är ca 2.5dl.....Zita åt 1.5liter.
Detta medel är KÄNT för att attrahera hundar, det smakar mums för dem. Med i de små mängder de ska läggas i landen är det normalt inga problem.
Men nu är ju münstrar smarta hundar, så. Zita gick in i grannes giftbod, öppnade dörren, och tog ut burken, Öppnade locket på den förslutna burken och smaskade i sig. Hon hade till och med tagit burken halva vägen hem. Tack och lov gav hon upp med det projektet, annars hade alla våra hundar varit förgiftade.

Detta är självklart otroligt tråkigt, Vår gammeltik som aldrig varit sjuk eller haft ont 1dag i hennes liv skulle gå bort på detta vis. Men låt nu detta vara en uppmaning till alla som använder gift och till alla hundägare.
Detta är alltså mycket riskfullt. Så håll i era hundar nu under "snigel säsongen" coh akta er för små blå plastkule-gummi likande saker som ligger i trädgårdsland och krukor. Hundarna tycker det är godis och det tar 1h innan det verkar.!!!!! Motgift måste i princip ges innan symptom och det är Atropin i maxdos som gäller.

Sköt om er och era hundar

/Christian
Christian

Re: Tråkigheter och uppmaning

Inläggav Jimmy Johansson tor 29 jul 2010, 09:24

Fy va hemskt, jag lider med dig!
:(
http://foto.munster.se/#4.2 - Gråsidingens Poa
http://www.jaktovilt.se - Jakttillfällen, hundförare, festarrangemang m.m
Jimmy Johansson

Re: Tråkigheter och uppmaning

Inläggav Auctor tor 29 jul 2010, 15:18

Gud så ledsamt!

Och jag säger bara, NEJ! Inte en grej till att hålla koll på!
Jag blir tokig snart på

ormar
fästingar (både Cirrus o Finja har hållit på att stryka med nu på försommaern i erlichia...)
råttgift
algblomningar
chokladkakor
xylitoltuggummi...
o nu snigelgift!!!

Snart blir det bandtvång överallt o jämt, i alla fall under sommarhalvåret!

Alla som har snigelgift ska väl hålla det inlåst! Finns det ingen lag på att hålla bekämpningsmedel på ett sånt sätt att ex barn inte kan komma åt det. Kan en halvmonster hitta och öppna burken kan ju ett barn det också!!!
Blå kladdig gummilera som smakar mums...???
Auctor

Återgå till Allmänt